I Will Follow You...(^___^)

Tuesday, March 22, 2011

Membazir amalan Syaitan...........

hari ni aku nak membebel pasal "membazir"....
selalunya aku tak banyak cakap dan tak suka nak sibuk pasal hal orang lain...tapi, di hari yang mendung ini, aku nak meluahkan perasaan dalam blog aku yang tak ada orang baca nih.....sebabnya, aku dah penat tegur orang, jangan membazir, tapi tak dilayan....kalau aku buat salah kecik habuk sekalipun, bukan main dapat ceramah agama....tapi, bila depa buat salah terang-terangan, mula la nak tegakkan benang yang basah....hampeh....ingatkan dah pandai bab2 hukum agama, tapi, masih buat perkara yang ditegah oleh Islam.....aku ni bukannya hebat sangat bab2 agama ni.....tapi, aku tak suka tengok orang membazir.....

Sekarang ni, aku selalu nampak kawan2 aku membazir air dan  makanan. Kalau dah tau diri 2 tak boleh makan banyak, jangan la beli makanan banyak2. Ini tak, beli barang ikut nafsu....bila makan tak habis, terus masuk dalam tong sampah. tak ke membazir namanya?
Lepas 2, bab air. Bila kita duduk dalam hostel ni, biasa la....air dan elektrik tak perlu bayar....syukur alhamdulillah...tapi, malangnya, ada beberapa orang kawanku yang tak tau bersyukur...aku tau mereka selalu bersyukur dengan apa yang ada...tapi bila bab air ni, tak tau la kat mana rasa syukur dilemparkan....time basuh baju manually, suka-suki dia buka paip air dan biar air mengalir sampai melimpah-limpah dalam sinki n atas lantai tandas....air sabun tak payah cakap la....penuh merata-rata...macam tengah cuci toilet pun ada....Masa nak bilas baju, biar ja air mengalir tak henti2...Apa salahnya kalau tadah air dalam baldi untuk bilas baju? Kaedah ni memang macam leceh sikit, tapi tak membazir dan tak memenuhkan toilet dengan air. kalau dah malas sangat, guna la mesin basuh yang tersedia di bilik basuh... Setakat rm2 untuk basuh baju, tak la membazir sangat kalau kita bandingkan dengan bergelen2 air melimpah begitu saja ketika basuh baju manually....
Bila aku tegur, suruh jimatkan air, dengan slumbernya dia bagi jawapan macam ni..
"ala...air ni free...tak pe la...tak puas la guna air sikit2...lagipun dah biasa guna air banyak2 masa kat skolah asrama n matrik dulu"
OMG....senangnya cakap.....hello.....ketika senang ni, boleh la cakap macam tu....cuba bayangkan orang yang hidup susah, guna air sungai untuk keperluan harian....mereka sangat hargai air walaupun tak sebersih mana pun......
MEMBAZIR ITU AMALAN SYAITAN.......kalau selama ni, dah biasa membazir, cuba2 la berubah bila orang tegur.....ini tak, bagi macam2 alasan yang tak masuk dek akal.....nak kata tak pandai, dah masuk universiti...nak kata tak biasa hidup susah, padahal asal dari kampung je....hmm...tak tau nak kata apa dah.....maybe dia memang dah terdidik sejak sekolah asrama untuk membazir air macam 2....tak paham la dengan manusia macam ni....mungkin aku berbeza dari mereka yang suka membazir kerna aku sekolah biasa2 saja....sepanjang aku berada disisi parent ketika zaman sekolah, aku tau betapa susahnya nak bayar bil kalau guna air secara berlebihan....dan aku telah di didik untuk tidak membazir walaupun bukan aku yang perlu bayar bil.....arghhhh.....speechless sudah..........sampai bila mereka mahu membazir? AKU BENCI ORANG YANG MEMBAZIR....................

No comments:

Post a Comment