I Will Follow You...(^___^)

Friday, April 22, 2011

Balik kampung....

Dah hampir seminggu aku tak update blog nih....huhu
Bukan tak ada masa, tapi tak tahu nak tulis apa...
Banyak sangat benda yang berlaku..hehe...kononnya la....

hari ni, nak cerita sikit pasal hari minggu yang lepas....
Selalunya, hari minggu, orang lain akan balik rumah,  keluar jalan2, makan angin, or dating dengan pasangan masing2....
Aku?haaa...aku balik rumah gak...tapi, bukan dating2 or jalan2...

15hb yang lepas, aku balik rumah family aku kat perak....wah...bahagianya nak jumpa mak n ayah....dah lama tak balik.......aku naik bas dalam pukul 10mlm n sampai rumah pukul 3pagi....sepanjang 5jam perjalanan, aku tak tidur....macam biasa la....aku tengok2 sekeliling, menikmati keindahan alam di waktu malam....aku memang tak boleh tidur kalau naik bas or kereta....walau mengantuk macam mana sekalipun, aku tetap tak boleh tidur....rasa tak selesa.....

Sampai ja kat stesen bas, aku call mak aku.....5minit lepas 2, mak n ayah pun sampai....rumah aku memang dekat dengan stesen bas...kalau jalan kaki, 10minit dah boleh sampai....tapi sebab malam2 buta ni, tak berani nak jalan sorang2.....sampai rumah, aku terus tidur......bestnya dapat tidur atas katil sendiri...walaupun tilamnya tak empuk, tapi aku tetap tidur dengan nyenyak sebab dah lama rindukan katilku....huhuhu...

Pagi hari sabtu, aku bangun dengan muka yang paling bahagia....hahaha...
Tiba2....my beloved mom said : "Jom balik Perlis. Ayah ajak kemas rumah Wan Ya"
Wan Ya = arwah atok ku....
Ayah aku dah dapat transfer kerja kat negeri kelahirannya, PERLIS...dah seminggu ayah aku stay kat Perlis...mula2, nak duduk kat rumah peninggalan atok aku, tapi, malangnya rumah 2 dah tak macam rumah....dah jadi macam stor..so, ayah aku duduk kat rumah Pak Long aku....hish....sedih betul aku tengok muka ayah aku....ayah aku balik ke perak semata-mata nak ajak aku n mak ikut ke perlis, untuk kemas rumah yang dah bersepah 2....dalam pukul 4ptg hari sabtu 2, kami bertiga bertolak ke Perlis....sampai sana, pi pekena ikan bakaq Kuala Perlis dulu...heheh...memang best...=)

Malam 2, kami tidur kat rumah Pak Long, bersebelahan je dengan rumah atokku.....
Keesokkan harinya, aku n parent ku masuk ke rumah atokku.....Astaghfirullah...dah macam reban ayam...padi kat depan pintu berguni2....tayar kat ruang makan, spare-part kereta kat dapur......ni rumah ke apa ni? Macam ni ke mereka "JAGA" rumah....?? 

 Ni la bilik depan (master bedroom??)

Ruang tengah@dekat dgn toilet n pintu

dulu2, ni la tmpt saudara-mara makan ramai2...

haa...mcm2 ada.....

ni pn gmbar bilik depan....segala benda sumbat kat sini

 ni bilik belakang...sebelum dibersihkan....


Tanpa, membuang masa, kami bertiga mula mengemas rumah...aku tak tahu nak mula dari mana....so, mak pun suggest untuk kemas bilik dulu...rumah ni ada 2bilik...kemas bilik belakang dulu, n then, barang2 yang ada kat bilik depan, semua masuk ke bilik belakang....macam2 ada....pasu bunga, tilam, bantal, karpet......Lepas selesai kemas bilik, kami mula mengemas ruang tamu...kerusi rotan yang dah buruk 2, semua diletakkan kat luar rumah....barang2 yang dah rosak, "kite bakor je"......hahah...memang pembakaran 2 mencemarkan udara...tapi, nak buat macam mana lagi....2 la cara paling sesuai.... Sepupu aku tolong potong pokok kat depan rumah n bakar je ranting2 serta daun2nya.... Selesai kerja untuk 1st day...penat sungguh.....tak terkata-kata.....

ni bilik depan setelah dibersihkan

ketika mop lantai.....lantai dah musnah akibat tikar getah dibiarkan terlalu lama.....
bilik belakang, selepas di kemaskan...
semua pakaian lama, sumbat dalam kotak...hoho...

Esoknya, hari isnin, ayah aku awal2 lagi dah pergi kerja...aku n mak aku terus ke rumah atok, untuk bersihkan toilet...aiyak....teruk sungguh....pintu dah rosak...lantai dah berkarat.....operasi dimulakan dengan mencurah clorox...hoho....bersungguh2 aku berus lantai...tapi hasilnya, kurang memberansangkan...tak dapat diselamatkan lagi...lantai toilet tetap berkarat....aku terus sambung cuci tempat2 lain...setakat itu sja aku mampu buat...rumah ni dah macam apa aku pun tak tahu la....

Malam 2, aku bergerak kembali ke puncak alam dengan menaiki bas...bertolak pukul 10.30mlm n sampai kat klang sentral pukul 7pagi.....kebas kaki ku, duduk lama sangat....huhuh...

Setekat ni la penceritaan ku....dah sakit kepala....need 2 go to sleep right now....
Assalamualaikum.....=)

No comments:

Post a Comment